Reportáž o tom, jak vznikal Astrofocus DJ Měsíc


 

 

Práce číslo 0

Jedná se o nefinální, průběžnou práci, přesto je favoritem mého srdce. Tvůrkyně mě skutečně svými výrazovými prvky zasáhla jak blesk z vnitřního srdce. Během tvorby Astrofocusu® se  často stane, že průběžná verze je vizuálně více strhující než verze finální.

Odpovídá to situaci: Vidím v něm jen to dobré (ostatní přehlížím a nebo nad tím přivřu oči). Občas Astrofocus® zmrazím v této neúplné fázi zachycující jen to nejlepší z klientova horoskopu a v práci dál nepokračuji.

Škodolibé přísloví říká, že je tolik druhů astrologií, kolik je astrologů. V reportáži o vzniku Astrofocusu® k patnáctým narozeninám Yuki toto tvrzení můžeme potvrdit, a nebo vyvrátit. Posuďte sami a v anketě na závěr rozhodněte, zda se v Astrofocusech®, které zde uvidíte, odráží společný jmenovatel či nikoliv.

 

 

 

 

 „Kéž bych měla penis!
 Protože pak bych tě vymrdala,
 no a pak bych tě připravila o práci.“


Slova dívky z reklamního billboardu (užitého v Astrofocusu® na následujícím obrázku, viz tři dívky).


Poté, co jsem uprostřed léta přijal zakázku vytvořit Astrofocus® dívce ve školní uniformě, se dostavily obří otazníky. Jaká je patnáctiletá dívka? Jaký je její vnitřní svět? Jaké výrazové prvky použít, aby zůstaly platné i poté, co z dívčích světů časem propluje do světa mladé ženy?


Ač schopnost vcítit se do druhých patří k mým silným stránkám, brzy jsem pochopil, že s nezvyklým klientem potřebuji pomoooc.  Fundované odpovědi mi mohla dát jedině žena, která v patnácti byla taková, jaká je teď  Yuka, to bylo zřejmé, protože svět dospívání mužů je zcela jiný. Nejen proto je pro nás muže nepředstavitelně těžké materializovat horoskop dívky tak, aby ji oslovil. Vždyť často máme problém pochopit dlohouletou partnerku, tak jak bychom mohli porozumět cizí dívce, která je ve věku, v němž dívky nechápou ani jejich vlastní matky.


Chlap zde, při sebevětší snaze, působí jako slon v porcelánu. Věděl jsem, že pokud nenaleznu pomoc, zakázku vrátím. Nemohl jsem přijít s podobným výsledkem, jaký můžeme vidět na následném Astrofocusu®, který z dílny muže je:

 

Práce číslo 2 (nazvaná Go Gender Farao)

Technicky i  astrologicky dobře zpracovaný Astrofocus je pro patnáctiletou dívku z Japonska  nepřístupný nejen díky „pánské“ grafice, ale také je zde příliš symbolů a tváří, které nezná. Astrofocus původně vznikl jako „překladač“ složitých astro symbolů horoskopu a jejich nahrazení jinými neznámými symboly není ideální. O jakých symbolech mluvím? Nechme o nich promluvit autora:  Hlavní sdělení 9.domu je zde úvodní strana ze II. kapitoly ženské bible od Elisabeth Stanton.  "Ženská bible", tj. výklad Bible svaté z pohledu, postavení a role žen; revize Stantonové a dalších 26 žen vzbudila ve své době mezinárodní poprask.... Rosettská deska je tam, protože si bude muset slečna překládat životní pravdy a skutečnosti, jak vlastně jsou, sama pro sebe... na Františka Xaverského v oblasti 6. domu horoskopu, štíra a Rahua... Text Bible se tříští o sochu spravedlnosti nad královským tribunálem v Americe (článek o soudu s ilegálními emigranty)... Vedle sochy je mezinárodní soud v Haagu, který myslím otázku gendrové problematiky ještě něřešil... Takada Kenzo na špičce Eifelovky... nutnost cestování, naplnění života cestou 9. domu. Včetně Komenského...

Zkráceně řečeno: Která patnáctiletá dívka by si nad postel vyvěsila učitele národů? Abych nebyl špatně pochopen, řeknu, že mně se symbolika tohoto Astrofocusu i její propracovanost velmi líbí, ale můj názor není důležitý, a odhaduji, že Yuka by tento Astrofocus mohla ocenit nejdříve v roce 2022, a to jen v případě, že se rozhodne pro život intelektuálky.

Mužský přístup skvěle zrcadlí  autorův popis tvorby:

Nejdříve jsem si načrtl astrologickou skicu klientky. Milou Vodnářku jsem si pracovně nazval Miss Gender Climate Justice. Při sledování aspektů jejího horoskopu mě k tomu inspiroval tehdy aktuální kongres o změnách klimatu v Kopenhagenu - dle mého názoru odrážející obecně tranzity a přepólování hodně energie Vodnáře a mocenské tlaky Lva. Akce taky vzbudila spoustu pozornosti, byla důležitá (na tom se shodly všechny země), a přitom se skoro prakticky nic nevyřešilo - skoro nikomu se nechtělo dělat ústupky. U Miss Tokyo (pracovní jméno slečny) je to v určitém ohledu v jejím horoskopu podobné, zejména pro velké natlakování planet ve Vodnáři v 9. domě. Přes více témat, která se pojí s možným astrologickým výkladem, jsem si vybral téma gendrové rovnoprávnosti. On je tam nakonec odražen i ten vztah k Zemi, přírodě, která je symbolizována ženskou (pasivnější, normálně bezbrannější energií)... Zrychluji text, na psaní by toho bylo spousta, ale za chvíli mizíme z dosahu wifi na trajektu do Maroka...

 

„Vezměte si z předlohy jen to, o čem jste snili.“  Paul Gauguin (PS: lehce parafrázováno).

Nejenom my muži nemusíme stíhat světu patnáctileté slečny; mimo může být také většina dospělých žen. Což čítá všechny ženy s výrazně odlišnou povahou, a pak také ženy, jímž dominantní rodiče příliš zasahovali do dospívání. A pak také ženy, které ve shonu dospěláckého života pozapomněli na svou původní podstatu, třeba jen proto, že na ni prostě nemají čas a prostor.

Mnohé ženy tvořily Astrofocus pro Yuku stylem, který odrážel nevyslovené přání uzavřít dívku ve světě dětsky dívčím. Často to působilo jako projekce ze světa těchto tvůrkyň, ať už z pozice vlastního návratu do dětství, a nebo v případech jiných, z pozice rodiče, který by rád, aby dcera nevylétala z rodinného hnízda.

 

Práce číslo 3

Něžné, romantické a krásné. Ovšem již dnes, poté, co Yuka udělala přijímačky na jednu z nejprestižnějších škol v zemi, Astrofocus zachycuje pouze tu část jejího světa, která nenávratně mizí do krajin vzpomínek. Nahlédněme pod pokličku tvůrkyně tohoto díla: 

„Keď som premýšľala o Astrofokuse, tak mi naskakovala prírodná symbolika, preto som s ňou začala pracovať a vyberať  to, čo by vyjadrilo najlepšie moje pocity z fotky dievčaťa. Tygricu s mladými v pohode a s ochranou mladých som dala ako symbol rodiny, ochrany, ale aj istej poslušnosti voči matke.

Druhý obrázok tygrice s mladým je síce stále o láske medzi oboma, ale mladé tigríča si už začína robiť, čo chce a dáva to najavo (umiestnenie do oblasti minulosti a vzťahov).

Tvorivosť je znázornená drevenou gitarou s tónmi, ktoré z nej vychádzajú a vedľa umiestnená maternica ako zrod niečoho nového, krásneho, ešte presne neurčeného (oblasť pomocníkov, budúcnosti, tvorivosti). Silu jej tvorivého potenciálu znázorňuje hora v pozadí gitary a maternice. Kukla umiestnená v oblasti začiatku, vyjadruje potenciál, motýle v dosažení, krásu, ktorá z tohoto potenciálu môže vzniknúť. V oblasti múdrosti je mušľa spolovice zahrabaná v piesku na dne rieky či mora, ktorá sa však dokázala dostať von, otvorila sa a ukázala, vydala svoje poklady - perly. No a nakoniec v oblasti bohatstva čistota jasného neba, dážď ako prejav "slabosti" ale aj očisty, kvety ako jemná krása.

 

Protipólem Astrofocusů, které Yuce abstrahují z horoskopu svět dívky princezny byla díla, která naopak neponechala dívce nic, než saturnskou vyzrálost mudrce, která v jejím horoskopu sice je, ale u takto mladého člověka to zabere ještě hodně času, než bude moci prosáknout na povrch do života, pokud vůbec.

 

 

Práce číslo 4

Tuto práci, kterou jsem ponechal i s autorčiným rozvržením klientčina natálního horoskopu, považuji za takovouto „saturnsko mudrckou“ práci. Jediný prvek mládí, který jsem našel, je maska na tváři, a i ta má aspoň dvacet. Dokonce děti z ostrova Sulawesi (vzadu) jsou “mladé staré“; když jsem je fotil, myslel jsem si, že se jedná o dospělé lidi malého vzrůstu. Jinak technicky a odborně je Astrofocus v pořádku, ale rozhodně nebyl onou průvodcovskou rukou, která mi měla pomoci pochopit svět patnáctileté dívky. Poslechněme si dojmy autorky z tvorby tohoto Astrofocusu:

Nejdříve mě vykolejilo, že má dcera se narodila taky 31.1...  A najednou tak sedím a "vidím na zdi" hory a lebky a dívku v masce, a tak jsem se do toho pustila. Skoro celou noc...  Úžasné. A to mě právě na tom strašně baví a fascinuje - člověka něco napadne, někde hlavou začne, a pak přestane přemýšlet, ponoří se do toho a Astrofocus začne sám mluvit... tak nějak se sám tvoří a upozorňuje nás. Ještě toto je důležité!... Dnes jsem se ještě snažila vychytat, co se dalo. Možná mi nějaký nesmazaný čtvereček pixelový ještě unikl, ale už nemám ani hodinu navíc, jinak mi uletí letadlo :)

Cílem této reportáže není zachycení míry, jakou se při tvorbě Astrofocusu®, horoskopu, obrazu, koláže  či fotografie do výsledku otiskuje autor a jeho svět, přesto mě fascinovalo, nakolik byl tvůrce zachycen ve svém díle. Dokonce bych si troufl říct, že oba Astrofocusy® (práce 3 a 4) zachycují vzpomínky na svět, když autorkám bylo patnáct, řečeno naopak, je v nich vidět, jaké měly dětství.

 

Zorientovat se ve světě dívky mi nakonec pomohly čtyři ženy, které si přes stres, shon a tlaky života dokázaly zachovat paměť dokonalého vyvážení dětského jin a dospěláckého jang náctiletých:

 

 

Práce číslo 5

Naprosto vtahuje do nitra horoskopu klientky a, narozdíl od většiny prací, dokáže současně pojmout jak svět vnitřní-princeznovský,  tak svět vnější-reálný. Autorka toho příliš nenamluví, takže je celá popiska na mě. Vlastně na co slova, když každý může vidět dokonalost tohoto Astrofocusu. To není jen motto tohoto díla, ale zároveň motto vzniku Astrofocusu coby oboru. Když jsem v devadesátých letech psal nebo slovně rozebíral horoskopy, pochopil jsem, že předat obsah horoskopu není možné. Klient si z hodinové konzultace či dvacetistránkového rozboru horoskopu zapamatoval dvě, maximálně tři, pro něj nejzajímavější informace a zbytek zmizel v informačních filtrech paměti. Vizuální vyjádření toho, co jsem jako astrolog v horoskopu viděl, bylo daleko účinnější než slova; horoskop skrze zrak vstoupí do svého nositele snadno a úplně, často hned při prvním pohledu klienta na svůj Astrofocus.

 

 

 

 

Práce číslo 6

Zachycuje kompletní svět - horoskop Yuki stejně výjimečně jako předchozí práce, jen poměr vnitřního světa verzus svět vnější se překulil z poměru 60/40 na 40/60. Podívejme se na postřehy autorky z tvorby, které jsou zajímavé také proto, že podstatou tvorby je Feng Shui a nikoliv astrologie: 

„Kdyz jsem cetla zadani, tak me zaujalo, ze slecna chtela byt na Astrofocusu ve skolni uniforme... Astrofocus je zpracovany spise intuitivne, ale divala jsem se i na horoskop, kde me zaujalo Slunce v 9. dome a Saturn v 10. Jakoby ji Saturn drzel od rozletu "do sveta streleckeho domu". Zbytek je pak delany fengshuisticky... Cely Astrofocus sedi na podkladu fraktalu, ktery ma ukazovat bohatost naseho sveta, ze vzdycky za rohem se muze objevit dalsi struktura, dalsi krasna prilezitost... Vsechny fotky, ktere na AF pouzivam jsou z meho fotoarchivu z cest... :-)

 

 

Práce číslo 7

Jedná se o finální verzi Astrofocusu autorky Práce číslo 0. Přestože je jiného druhu než předchozí dvě práce(5 a 6), ukazuje skvělé pochopení klientčina světa. Autorčin komentář je zajímavý také z toho důvodu, že Astrofocus netvoří astrologicky, nýbrž skrze podvědomí, sny a vize:

„Nejdrive jsem si prohlizela fotky teto divky a snazila se vnimat sve pocity. Pak po nekolik dni jsem sledovala okamziky, pri kterych se divka objevila v me mysli. Napriklad, kdyz se nekde mihnul obrazek s jeskyni a nebo v okamziku, kdyz zaznela veta: plot, to neni prekazka, to je vyzva!... Nakonec pred zahajenim prace jsem vytahla dve karty (potrebovala jsem si srovnat dojmy)...“

 

 

 

 

 

 

Nakonec jsem ke spolupráci na tvorbě Astrofocusu® pro Yuku přizval autorku tohoto díla:

 

Práce číslo 8 (nazvaná Na křídlech Pegase)

Zachycuje vše, co bylo řečeno u prací číslo 5 a 6, jen poněkud „zemitějším“ ztvárněním. Autorka o horoskopu klientky říká:

Hodně přemýšlí. Modlitební mlýnky jsou zde i pro to, aby dokázala najít i klid a ticho ve své mysli, v sobě. (V horoskopu je veliká převaha jangové energie)... Když jsem si po dokončení Astrofocusu prohlížela Astrofocus maminky Yuki, tak jsem si teprve všimla, že tam má taky muže točícího modlitebním mlýnkem (viz zde Herackles Journey from Underworld to Heaven) ... Modlitební  mlýnky se točí, nenechávají si své modlitby a moudrá  slova pro sebe, ale předávají vše stále dál a dál, komukoliv, kdo se s nimi setká. Možná někdo zaslechne modlitby, které s každým otočením šeptají, nebo si přečte hluboké modlitby na jejich lesklém kovovém povrchu. Devátý dům je i místem, kde své poznání člověk dokáže předávat druhým (například Martin Luther King měl Slunce a vodnářského Merkura v 9. domě, jeho blíženecký ascendent byl pro změnu v konjunkci s Rahu... On své poznání, myšlenky a názory dokázal předávat druhým navíc s velikou odvahou. Nebo Jules Verne s konjunkcí Slunce a Merkura ve Vodnáři s blíženeckým ascendentem, který si jako prostředek zvolil psané slovo)...“

Přednost před ostatními tato práce dostala kvůli slušné technické kvalitě. Samozřejmě nadále platí, že se v Astrofocus® kurzu především bavíme a grafickou (u počítačových) či uměleckou (u koláží) kvalitu nehodnotíme; ovšem v případech prací „naostro“, jakým bylo i zadání pro Yuku, mohu ke spolupráci vybrat jen technicky kvalitní  dílo. Obzvláště u autorky Práce číslo 5 budu rád, když nám spolupráce příště výjde.
Stejně tak věřím, že s tvorbou těch, jejichž Astrofocusy® nebyly vybrány do této reportáže, se setkáme  již napříště.

Teď už se podívejme, jak to vše nakonec dopadlo.

 

Poté, co čtyři ženy vousatému surferovi osvětlily hlubiny duše patnáctileté dívky, začala dlouhá práce, která... Ale na co slova, když vše můžete vidět v jediném okamžiku, pokud kliknete sem:

                                                

Pokud ještě skrze anketu pomůžete zodpovědět otázku vyhlášenou v úvodu této reportáže, budu moc rád.